Rodrigo Rato, Presidente del FMI / President of the IMF

Write about your favorite Asturian<br>
Escriba de un asturiano favorito

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Terechu
Moderator
Posts: 1540
Joined: Tue Jun 24, 2003 4:43 am
Location: GIJON - ASTURIAS

Rodrigo Rato, Presidente del FMI / President of the IMF

Post by Terechu »

I already posted this in the Work Section, but this section is more appropriate.

For those of you Astur-Americans who didn't know, the President of the International Monetary Fund, Rodrigo Rato, is a fellow-Asturian. Although born in Madrid, both his father (Ramón Rato Rodríguez-Sampedro) and mother (Aurora Figaredo Sela) are Gijón-born and bred, and come from a long line of prominent Asturian families. Despite his aristocratic origin, or because of it, his father had a rather shady past (founding member of the fascist party "Falange") and the very strange bankruptcy of his bank "Banco de Siero”. However, we owe him one of the best Asturian dictionaries ever. His mother's family are very much linked to the mining history of Asturias (Minas de Figaredo) and they are related to pretty much everybody who is (or was) “somebody” in this region.

Rato himself is an exquisitely well-educated man, despite his haughty bearing - he doesn't mean to, it comes naturally. I know him personally (I worked for one of his father’s companies) and know that he will be an efficient and competent president of the International Monetary Fund. At all events, it’s nice to see an Asturian in such an important position, and I’m happy for him.
-------------------------------------------------------------

Había puesto este mensaje en la sección de Trabajo, pero creo que queda mejor aquí.

Para los astur-americanos que no lo sepáis, el presidente del Fondo Monetario Internacional, Rodrigo Rato, es asturiano. Aunque nació en Madrid, tanto su padre (Ramón Rato Rodríguez-Sampedro), como su madre (Aurora Figaredo Sela) nacieron y se criaron en Gijón, y provienen de una larga sucesión de destacadas familias asturianas. A pesar de, o debido a, su origen aristocrático, su padre tuvo un pasado un tanto turbio, como miembro fundador del partido fascista Falange y la extraña quiebra de su banco, el Banco de Siero. Aunque también le debemos uno de los mejores diccionarios de Bable que existen. La familia de su madre está estrechamente ligada a la historia minera de Asturias (Minas de Figaredo) y están emparentados practicamente con todos los que son (o fueron) “alguien” en esta región.

El propio Rato es un hombre culto y de una educación exquisita, a pesar de su porte un tanto soberbio - no lo hace a propósito, le sale de manera natural. Le conozco personalmente (trabajé para una de las empresas de su padre) y sé que será un gestor eficaz y competente como presidente del FMI. En cualquier caso, es estupendo tener a un asturiano en un puesto tan importante, y me alegro mucho por él.
User avatar
Xose
Posts: 332
Joined: Fri Oct 24, 2003 4:13 pm
Location: Washington, D.C.

Post by Xose »

I'll hold my opinion on the IMF out of respect for a fellow asturianu.

;)
User avatar
Terechu
Moderator
Posts: 1540
Joined: Tue Jun 24, 2003 4:43 am
Location: GIJON - ASTURIAS

Post by Terechu »

Me too! :lol:
L
Posts: 34
Joined: Mon Apr 25, 2005 7:52 am
Location: Spain
Contact:

Post by L »

Los politicos son como el azucar, si no lo controlas, se te sube por las nubes...
___
Politicians are as sugar, if you dont have control of it, it grows up... (until the clowds)
Belarmu
Posts: 54
Joined: Mon Dec 15, 2003 6:12 am
Location: El Mazucu

Post by Belarmu »

A mi lo que nun m'allegra tanto ye la esistencia d'un organismu como'l FMI, fuera de cualisquier control democráticu (¿Votó dalgún ciudadanu a Rodrigo Rato como Presidente?), que se permite dictar polítiques económiques a los Estados del Mundiu. Un organismu que mantien un sitema ecónomicu responsable de que la mayor parte del planeta muerra de fame. En fin, que nun tengo igua, Soi un Rojo!
Salú!
Post Reply

Return to “Asturian Hall of Fame - Sala de fama asturiana”