SABADIEGO

Recipies using beef, veal, pork, sausages, patés, & game.<br>
Recetas empleando carne de vaca, ternera, cerdo, embutidos, paté, y caza.

Moderators: almudena, Moderators

Post Reply
User avatar
Marta Elena Díaz García
Moderator
Posts: 374
Joined: Sun Sep 07, 2003 10:35 am
Location: Molleda. Corvera de Asturias

SABADIEGO

Post by Marta Elena Díaz García »

Hi,

El "sabadiego" is a today forgotten sausage that was used to be made in Asturias not long time behind.

The “sabadiego” is a highly-seasoned sausage. It is similar to a “chorizo” but it is not chorizo. Neither it is a “morcilla”, although its appearance is similar to it. Its name is derived from “Sábado” (Saturday). It was the meat that the Church allowed to eat on Saturday during Lent.

According to my mother, when she was a girl the “sabadiegos” were made with low quality pork meat (e.g. lungs) seasoned with onions, paprika, garlic, salt. The mixture was allowed to marinade for at least 24 hours, after which it was stuffed into guts. The “sabadiegos” were then scalded for a few minutes. Finally, they were smoked (oak or chestnut tree wood).
Many people love sabadiegos as they are tasty; however, it is not easy to find them in the market.
Personally, the composition of sabadiegos does not make me happy…..
:( :twisted:

Marta
-------------------------------------------------------------------------------------


Hola,
El sabadiego es un embutido hoy olvidado pero que se hacía en Asturias no hace mucho tiempo atrás.

El sabadiego es un embutido muy sazonado. Es similar a un chorizo, pero no es chorizo. Tampoco es morcilla, aunque su aspecto sea similar. Su nombre deriva de “Sábado”. Era la carne que la Iglesia permitía tomar durante el tiempo de Cuaresma.

Según mi madre, cuando ella era joven hacían el sabadiego con la carne de cerdo de menor calidad (p.ejmplo, pulmones), sazonada con cebolla, ajo, pimentón. Todo picado se dejaba sazonar por lo menos 24 horas, después de lo cual se embutía en tripas (como los chorizos). Los sabadiegos se escaldaban entonces unos minutos y después se ahuman con leña de castaño o de roble.

A muchas personas les encanta el sabadiego porque es muy sabroso, sin embargo no es fácil encontrarlo a la venta en el mercado.
Personalmente, la composición de los sabadiegos no es lo que más me gusta…..:( :twisted:

Marta
User avatar
Art
Site Admin
Posts: 4489
Joined: Mon Feb 17, 2003 4:50 am
Location: Maryland

Post by Art »

Yeah, I can imagine it tasting good, but the *idea* of eating lungs is disgusting (to me).

Perhaps US hotdog manufacturers could learn something from this! Hotdogs include all the disgusting parts without adding interesting flavor.

-----------------------

Sí, puedo imaginar que tendría un buen sabor, pero la *idea* de comer pulmones es repugnante (a mí).

¡Quizás los fabricantes estadounidenses de "hotdogs" (perritos calientes) podrían aprender algo de esto! En hotdogs se incluyen todas las partes repugnantes sin añadir un sabor interesante.
Post Reply

Return to “Meats - Carnes”