Entrugues frecuentesEntrugues frecuentes          BuscarBuscar          MiembrosMiembros          Grupos d'UsuariosGrupos d'Usuarios    RexistraseRexistrase 
 PerfilPerfil          Entre pa ver los sus mensaxes privaosEntre pa ver los sus mensaxes privaos          ConectaseConectase          
La sidre

 
Publicar nueu tema   Responder al tema    Índiz del foro de la migración astur-americana -> Drinks, Cider - Bebidas, sidra
Ver tema anterior :: Ver tema siguiente  
Autor Mensaxe
Ramón Sordo Sotres



Rexistrau: 06 Och 2015
Mensaxes: 88
Llugar: Llanes

MensaxePublicao: Vie Och 09, 2015 4:24 am    Asuntu: La sidre Responder citando

LA SIDRE

BEBÍANLO ASTURIANOS Y CÁNTABROS

N’Asturias (a lo menos nos conceyos del Mediu y del Saliente) lo que se bebía antiguamente, amás d'agua y llechi, era la sidre, y ello joi porque equí el vinu era caru; sidre (“antes era sidre”, “decían ‘botellas de sidre”) e lo que se dicía nos conceyos de Llanes (no sé si en tolos pueblos), Amieva, Cangues, Caravia, Colunga, Parres, Piloña, Ponga, Ribesella, Villaviciosa y pue que Ñava y los valles de Peñamellera; hoi dizse más sidra.

A las mazanas güenas pa jacer sidre lláman-yos sidreras, sidrosas o de sidra; son xugosas pero ácidas y duras y entós solu valen pa jacer sidre (a medios años dan muchas mazanas estos mazanales); otra mazana e la de mesa o de cuchillu, qu’e dulce y más blanda y cómese cruda o jazse con ello compota o pasta de mazana. Mazaneru e’l paisanu que compra mazana —al que la paña o manda pañar— pa vendelo a un llagar o jacer sidre elli.

El llagar son los aperios, qu’eran de madera, onde se maya la mazana pa jacer la sidre; tamién lláman-y asina al cuartu o bodega onde ta —o estevo— el llagar.
“Poner el ramu” era colocar un ramu d’alloru no arriberu d’una puerte (al sen dizquierdu) d’una casa o una tabierna onde s’abrió un bocói, pipa o tonel de sidre nuevu.
Llamábase espicha a abrir un tonel de sidre, pero tamién a la llave d’abrir pa prebalo, y amás al palín que n'un barril de sidre ta tapando un juracu barrenáu mui arriba.
Antiguamente la sidre no s’echaba (escanciar e pallabra castellana) y diba al vasu lo mesmu qu’el vinu u otras bebidas.

Jacíase mucha sidre jasta el Ríu Deva pero los conceyos (o valles) de Llanes, Cabrales, Peñamellera y Ribadeva tán alluendi de las ciudaes onde vive mucha xente que lo bebe, polo que nellos vendíase poca sidre (más que nada nas tabiernas) y era lo más d’ello pa en casa. Diz qu’en Peñamellera la sidre e mas dulce. Tamién nos pueblos de Cantabria del saliente del Deva majábase mazana pa sidra pero menos que nos valles de Ribadeva y Peñamellera. Asegún Pedro Fernández Aguirre, de Valtezana (Castro-Urdiales, Cantabria), nesti pueblu llamábase sidra a la sidre (de mazana) pero tamién al chacolí d’uva.

La sidre del duernu (o sidra del duernu) e’l primer zumu de la mazana, que va cayendo a unu de los dos duernos del llagar; e dulce y mui ricu y ha de bebese frescu porque si no fermienta deseguida; al saliente d’el Ríu Purón dizse sidra del cocinu.

EL FRANCÉS PIMPLÁU

Equí vien una hestoria onde apaez la sidre; cuntómilo el 24 de jebreru de 1990 José Puertas Meré, vecín de Cortines (Caldueñu, Llanes) que joi presidente de la Diputación asturiana.

Ello e que cuando la francesada los vecines tenían que da-yos provisiones a los soldaos franceses pero ya sabían qué día diban venir y entós pa no da-yos nada doblaban pal monte; en cuantas que allegaban, los de Napoleón abrían a lo burru las puertas que jallaban cerradas.
En Debodes hai una casa nombrada, La Casa Pasallende, onde jacían mucha sidre; José sintió cuntar a la so güela qu’un día entraren nella los franceses y bebieren la sidre que pudieren; dempués d’ello colaren.
Cuando se joren los invasores, los vecines allegaren pa ver qué bían jechu; y estóncenes toparen con un francés borrachu.
El soldáu diose cuenta de que venían los españoles y pidió ayuda; los sos collacios taban cerca, polo que udieren los voces y golvieren a buscar al pimpláu.
Al de Napoleón no-y pasó nada, los vecines no eran quimeristas.

Ramón
Tornar arriba  
Mostrar mensaxes de anteriores:   
Publicar nueu tema   Responder al tema    Índiz del foro de la migración astur-americana -> Drinks, Cider - Bebidas, sidra Toles hores son GMT - 4 Hores
Páxina 1 de 1

 
Dir a:  
Pue publicar nueos temes n'esti foru
Nun pue responder a temes n'esti foru
Nun pue editar los sus mensaxes n'esti foru
Nun pue esborriar los sus mensaxes n'esti foru
Nun pue votar en encuestes n'esti foru

Site design & hosting by

Zoller Wagner Digital Design