El Viento les Castañes

People, history, places, resources, & more.<br>
El pueblo, historia, lugares, recursos, & más.

Moderators: mariamatoyos, Moderators

Post Reply
User avatar
Terechu
Moderator
Posts: 1540
Joined: Tue Jun 24, 2003 4:43 am
Location: GIJON - ASTURIAS

El Viento les Castañes

Post by Terechu »

Autumn in Asturias is unthinkable without the strong gusts of hot, dry wind blowing from the south-east, known as "el vientu les castañes". It shoots through the Nalón Valley like a cannon ball, uproots trees along the flat coast line, gives airline passengers a subtle green complexion, but most of all, it knocks down any apples and chestnuts remaining in the trees.
Other countries have elegant names for their warm autumn winds, the Italians call theirs Scirocco, the French call theirs Mistral and the Germans call it Fön. We call it by its name: the Chestnut Wind!

It's time for folks to go "a la gueta", take the kiddies and go pick up chestnuts along the country lanes, to roast them in the oven or the coal stove top and have them for supper with a glass of freshly pressed sweet cider. It is one of the traditions that lives on in my family and we're taking our nieces to pick up chestnuts this week-end, because they are the only children in the family right now. Hmmm! Hot roasted chestnuts and sweet apple cider! What could be better?

-----------------------------------------------
El otoño en Asturias sería impensable sin las fuertes rachas de viento caliente y seco que sopla del sudeste, conocido como "el vientu les castañes". Barre encañonado el valle del Nalón, arranca árboles en la rasa costera, les pone el cutis de un sútil color verde a los que vienen en avión, y lo más importante: arranca las últimas manzanas y castañas que aún quedan en el árbol. Otros países tienen nombre elegantes para sus vientos calientes del sur: los italianos le llaman Scirocco, los franceses Mistral y los alemanes Fön. Nosotros lo llamamos por su nombre: vientu les castañes!

Es la hora de ir a la gueta, llevar a los críos a apañar castañas por las "caleyas", para asarlas en el horno o sobre la chapa de la cocina, y cenarlas con un vaso de sidra dulce. Es una de las costumbres que aún perviven en mi familia y este fin de semana llevaremos a nuestras sobrinas a la gueta, porque ahora mismo no hay más niños en la familia .
Hmmm! Castañes asaes calientes con sidra dulce...habrá algo mejor?

Saludos
Terechu
User avatar
argayu
Posts: 86
Joined: Tue Mar 16, 2004 8:09 am
Location: Mieres del Camín
Contact:

Post by argayu »

Yo siempre lu conocí como "l'aire les castañes", pero fai pocu tiempu sentí un denominación que me prestó ainda más "l'aire la gueta".

Dir a la gueta castañes, ye dir a busca y apañar castañes.

Yo siempre lo conocí como "l'aire les castañes", pero hace poco tiempo sentí un denominación que me gustó todavía más "l'aire la gueta".

Ir a la "gueta" castañes, es ir a buscar y recoger castañas.
Post Reply

Return to “About Asturias - Sobre Asturies”